IVECO zet de toon voor duurzaam racen met baanbrekende ePaceTruck in het Goodyear FIA Europees Kampioenschap Truck Racing 2025

19/05/2025

Als officiële partner van het Goodyear FIA Europees Kampioenschap Truck Racing (ETRC) 2025 blijft IVECO voor het vijfde jaar op rij actief de decarbonisatiedoelstellingen van de European Truck Racing Association (ETRA) steunen, die streeft naar CO₂-neutraliteit tegen 2038. Dit engagement krijgt concrete vorm met de introductie van de eerste volledig elektrische pace truck: de IVECO S-eWay trekker.

De IVECO S-eWay debuteert als officiële ETRC ePaceTruck

Voor het eerst in de geschiedenis van het kampioenschap zal een batterij-elektrische truck het startveld aanvoeren: de IVECO S-eWay Pace Truck wordt de officiële pace truck voor het ETRC 2025. Hij debuteert tijdens de seizoensopener in Misano, Italië, op 17 en 18 mei en sluit aan bij de IVECO S-Way LNG pace truck, die de afgelopen twee seizoenen al in gebruik was.

Met een actieradius tot 500 kilometer kan het voertuig elke racelocatie autonoom bereiken zonder tussentijds op te laden. Hij wordt aangedreven door negen accupacks van 82 kWh, voor een totale capaciteit van 738 kWh, en kan in slechts 90 minuten tot 80% worden opgeladen dankzij de snellaadcapaciteit van maximaal 350 kW.

De 4x2-trekker is uitgerust met een elektrische as met dubbele motor, ontwikkeld door FPT Industrial - IVECO's zustermerk gespecialiseerd in aandrijflijninnovatie - die 480 kW continuvermogen en 1.800 Nm koppel levert. Een opvallende look met twee lichtbalken, een LED-koplamp, een driedelige verlichte beschermbalk aan de voorkant en meerdere LED-flitsers, garandeert volledige naleving van de technische ETRA-voorschriften en zorgt tegelijkertijd voor maximale visuele impact op de grid.

Elektrisch en LNG combineren: de multi-energieaanpak van IVECO

Naast het debuut van de volledig elektrische ePaceTruck blijft IVECO zijn leiderschap op het gebied van hernieuwbare brandstoffen benadrukken met de IVECO S-Way LNG pace truck. Aangedreven door bio-LNG kan dit voertuig de CO₂-uitstoot tot 95% verminderen in vergelijking met traditionele dieseltrucks - een bewijs van IVECO's holistische en pragmatische multi-energiestrategie voor duurzaam vrachtvervoer.

Deze tweeledige aanpak - het combineren van elektrische mobiliteit en bio-LNG op de racebaan - bevestigt IVECO's bereidheid om echte, schaalbare oplossingen te bieden om de uitstoot te verminderen in meerdere transporttoepassingen.

“Met de nieuwe IVECO S-eWay als de officiële pace truck van het ETRC 2025 geven we een duidelijke en toekomstgerichte boodschap af: de reis naar duurzame mobiliteit in het zware transport is goed op weg op onze wegen, en begint geleidelijk aan ook zijn stempel te drukken in de wereld van de motorsport,” zegt Carlotta Mathis, Hoofd Strategie en Marketing bij IVECO. "Terwijl we IVECO's 50e verjaardag vieren, bevestigen we met trots onze jarenlange samenwerking met het Goodyear FIA European Truck Racing Championship. Door de jaren heen is het ETRC veel meer geweest dan een competitie - het is een platform waar we belangrijke waarden delen, zoals innovatie, uithoudingsvermogen en technologische vooruitgang. Onze voortdurende betrokkenheid bij motorsport weerspiegelt onze overtuiging dat wat onder de zwaarste omstandigheden presteert, kan leiden tot vooruitgang op alledaagse wegen."

“Die Bullen von IVECO” ondersteuning en hoogtepunten van het nieuwe seizoen

IVECO zet zijn technische sponsoring voort van “Die Bullen von IVECO”, de alliantie tussen Team Schwabentruck en Team Hahn Racing. De teams strijden met geoptimaliseerde IVECO S-Way-R racetrucks, gebouwd om de betrouwbaarheid en innovatie van IVECO's productievoertuigen te weerspiegelen.

Zesvoudig Europees kampioen Jochen Hahn leidt Hahn Racing, samen met zijn zoon Lukas Hahn.

"We hebben de winter gebruikt om zowel de motor als het chassis tot in de puntjes af te stellen. Na onze eerste tests in Most met de nieuwe truck heb ik er alle vertrouwen in dat dit seizoen de fans nog meer spanning zal bieden", zegt Jochen Hahn.

Team Schwabentruck gaat verder met Steffi Halm, die haar opvallende rode IVECO S-Way-R bestuurt.

Ik verwacht dat mijn concurrenten niets anders dan rood zullen zien telkens als ik ze passeer,” grapt Steffi Halm. “Ik ben dolblij en zeer gemotiveerd voor het komende seizoen.”

Nieuw in 2025 is dat Dakar Truck-winnaar Martin Macik zijn debuut zal maken in de meeste races, in Tsjechië, ook achter het stuur van een IVECO S-Way-R.

Alle IVECO-race trucks die meedoen aan het ETRC-seizoen 2025 zullen rijden op de nieuwste generatie HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), een synthetische, hernieuwbare brandstof die een aanzienlijke vermindering van de uitstoot mogelijk maakt, terwijl de hoge prestatienormen die in de topklasse van de motorsport worden verwacht, behouden blijven.

Andere artikels

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen