IVECO heeft het testen van zijn baanbrekende technologie met Plus, een AI-eerste autonoom vrachtwagenbedrijf, DSV en dm succesvol afgerond. Een maanden durend project om semi-autonome trucks te testen, gezamenlijk ontwikkeld door IVECO en Plus, werd afgesloten met een praktijktest. De resultaten van het project toonden de belangrijkste voordelen van autonome vrachtwagentechnologie aan - verbeterde veiligheid, efficiëntie en brandstofbesparing.
De partners hebben onlangs in het Duitse Krefeld de test afgerond met een zware IVECO-truck waarin de semi-autonome bestuurdersassistentie van Plus is geïntegreerd. Het was de eerste test op de weg van deze technologie in Duitsland. Na een aantal maanden van uitgebreid testen en valideren van de technologie en de chauffeurstraining was de semi-autonome oplossing klaar om op de openbare weg getest te worden. Goederen werden onder reële omstandigheden afgeleverd op de route tussen twee magazijnen in Krefeld en Hennef.
“Deze succesvolle demonstratie markeert een volgende belangrijke stap in onze reis naar de commercialisering van sterk geautomatiseerde rijtechnologieën in de logistieke sector. Door middel van deze gezamenlijke pilot hebben we de mogelijkheden van ons geavanceerde bestuurdersassistentiesysteem in de praktijk kunnen valideren en hebben we verbeteringen in veiligheid, brandstofefficiëntie en algehele rijprestaties kunnen bevestigen. Deze resultaten sterken ons in onze overtuiging dat automatisering de chauffeur niet zal vervangen, maar zijn rol zal verbeteren door vermoeidheid te verminderen, complexe manoeuvres te ondersteunen en een veiligere, productievere werkomgeving te creëren. Bij Iveco Group geloven we dat de toekomst van logistiek ligt in slimme, duurzame en mensgerichte innovatie. Samen met onze vertrouwde partners DSV, dm en Plus blijven we ons inzetten voor de ontwikkeling van intelligente transportoplossingen die voldoen aan de groeiende eisen op het gebied van efficiëntie, duurzaamheid en het welzijn van chauffeurs in Europa en daarbuiten”, aldus Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group.
Shawn Kerrigan, COO and co-founder of Plus zei: “We zijn trots om samen met onze innovatieve partners DSV, dm en IVECO de voltooiing van de pilot te vieren, met de resultaten op het gebied van veiligheid en efficiëntie die mogelijk zijn gemaakt door onze autonoom rijdende technologie. Het is nog passender om dit in Duitsland te doen, een land dat de voordelen van autonome voertuigen heeft omarmd. We zijn verheugd om in de fabriek geproduceerde zelfrijdende trucks op de markt te brengen met de transformatieve zelfrijdende technologie van Plus, te beginnen in de VS en vervolgens in Europa.”
“De focus ligt op depot-tot-depotoperaties, omdat de technologie perfect geschikt is voor terugkerende processen waarbij voldoende gegevens beschikbaar zijn.” zei Peter Matthiesen, Senior Director, Group Innovation, Mobility & Truck Technology at DSV.
“dm-drogerie markt werkt al tientallen jaren samen met DSV aan duurzame en innovatieve toeleveringsketens. Daarom waren we erg blij dat we dit proefproject konden ondersteunen. We kijken er ook naar uit om in de toekomst samen te werken aan toekomstgerichte technologie zoals deze,” voegt Ursula Paepcke, Hoofd TKM van de divisie Logistiek van de drogisterij retailer dm-drogerie markt, toe om de redenen voor deelname aan het project uit te leggen.
Het proefproject bevestigde de verwachte bevindingen en aannames, vooral met betrekking tot verbeterde veiligheid en betrouwbaarheid. “Het autonome rijsysteem vertoonde consistent veilig rijgedrag, met name bij het aanhouden van de rijstrook, het wisselen van rijstrook, adaptief rijden en het omgaan met voorspelbare verkeerssituaties.”
“Het is ongelooflijk waardevol voor dm en de belanghebbenden van het project om door middel van praktische ervaring te begrijpen en te zien hoe sterk geautomatiseerde trucks die gezamenlijk zijn ontwikkeld door IVECO en Plus de veiligheid, efficiëntie en het brandstofverbruik kunnen verbeteren. We kijken uit naar de commerciële beschikbaarheid van deze zeer innovatieve voertuigen. We willen chauffeurs aantrekken voor de verhoogde rol, want er is een chauffeurstekort van bijna 200.000 in Europa, dat naar verwachting zal oplopen tot 700.000 in 2028. Autonome rijtechnologie zal de werkomgeving aanzienlijk verbeteren, mentale en fysieke vermoeidheid verminderen, de veiligheid verhogen en een aanzienlijk diversere groep chauffeurs mogelijk maken,” voegt Matthiesen toe.
De truck is gezamenlijk ontwikkeld door IVECO en het in Silicon Valley gevestigde zelfrijdende softwarebedrijf Plus. Deze IVECO S-Way-truck is uitgerust met de op AI gebaseerde oplossing voor sterk geautomatiseerd rijden van Plus, in combinatie met geavanceerde sensoren zoals lidar, radar en camera's. De truck biedt de bestuurder een 360 graden zicht rondom het voertuig en nieuwe manieren om het verkeer en de weg in de gaten te houden, waardoor de veiligheid en het comfort toenemen. De autonome rijtechnologie van Plus kan veilig en automatisch normale manoeuvres op de snelweg uitvoeren, zoals centreren op de rijstrook, door de bestuurder geïnitieerde of door het systeem gesuggereerde rijstrookveranderingen, hulp bij files en duwmanoeuvres, waarbij de bestuurder het systeem in de gaten houdt. Het systeem kan ook het brandstofverbruik met ongeveer 10 procent verminderen en zo de uitstoot verlagen.
Levering van de toekomst: Focus op autonoom rijden
Door het testen van de technologie effenen de projectpartners het pad voor de toekomstige ingebruikname van semi-autonome trucks en het testen van volledig autonome rijoplossingen voor de logistiek. Fabrieksgebouwde zelfrijdende trucks zullen naar verwachting tegen 2027 commercieel beschikbaar zijn in de VS en daarna in Europa.
Veiligheidsbestuurders zullen in de nabije toekomst in de bestuurderscabine blijven tot er een nieuw ecosysteem is ontwikkeld dat bijvoorbeeld het opladen of tanken regelt. Matthiesen ziet een groot potentieel in de technologie en biedt een vooruitblik op de toekomst: “De nieuwe technologie zal geen banen schrappen - integendeel: het zal nieuwe kansen en banen creëren. Chauffeurs zullen worden bijgeschoold om hun expertise op andere gebieden in te zetten. Dit is bijvoorbeeld denkbaar in controletorens, die de dagelijkse operaties van dichtbij zullen volgen en ondersteunen. Er zullen ook nieuwe banen ontstaan om pre- en post-arrival controles uit te voeren of om vele andere taken uit te voeren waarvoor nog steeds menselijke tussenkomst nodig is.”
Andere artikels