IVECO zet verdere stap naar connected en autonoom rijden met succesvolle afronding ENSEMBLE-project

21/03/2022

Als lid van het ENSEMBLE-consortium heeft IVECO deelgenomen aan de ontwikkeling en implementatie in echte verkeersomstandigheden van een platooning-technologie met meerdere merken die is overeengekomen tussen alle toonaangevende Europese vrachtwagenfabrikanten.

Het 46 maanden durende project, medegefinancierd door de EU, heeft aangetoond dat platooning een sleutelrol kan spelen bij het bereiken van duurzaam vervoer en het effenen van de weg voor platooning met meerdere merken en autonoom rijden - het verbeteren van het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de verkeersveiligheid.

Het ENSEMBLE-project, medegefinancierd door de Europese Unie en gefinancierd door de Nederlandse onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO, is in juni 2018 van start gegaan met als doel een veilige multi-brand platooning-technologie te ontwikkelen, te testen en te valideren, de haalbaarheid ervan in reële verkeersomstandigheden aan te tonen en C-ITS-communicatiediensten te integreren.  Om dit doel te bereiken, heeft het consortium de zes grote Europese vrachtwagenfabrikanten, de European Intelligent Transportation System (ITS) organisatie ERTICO, de European Association of Automotive Suppliers CLEPA en kennispartners zoals de Universiteit Gustav Eiffel en de Vrije Universiteit Brussel samengebracht.

Het project is nu voltooid en de resultaten werden gepresenteerd door het ENSEMBLE-consortium tijdens het laatste openbare evenement, dat op 17 maart in Brussel werd gehouden. Het project heeft een multi-brand technologie ontwikkeld die is overeengekomen tussen de deelnemende OEM's van vrachtwagens, waaronder de specificatie van een veilig vehicle-to-vehicle (V2V) communicatieprotocol om het juiste gedrag en de juiste reactie van elke truck in het peloton in elke verkeerssituatie te garanderen. Deze technologie werd met succes ingezet in echte verkeersomstandigheden op 23 september 2021 in Spanje, in de regio Barcelona, toen zeven vrachtwagens van de deelnemende fabrikanten samen reden in een volledig gecoördineerd peloton.

Het ENSEMBLE-project heeft ook twee truck platooning-functies gedefinieerd: Platooning als ondersteuningsfunctie (PSF), gebaseerd op geteste technologie en in staat om alle use cases in het huidige verkeer aan te pakken, en Platooning als autonome functie (PAF), de tussenstap naar een volledig autonome truck, die op dit moment alleen in theoretische termen is gedefinieerd.

Ter gelegenheid van het evenement verklaarde Valerio Liga, Advanced Engineering CCAM Project Manager bij IVECO: "Het ENSEMBLE-project vertegenwoordigt een belangrijke stap op ons pad naar verbonden en autonoom rijden. De grote samenwerking tussen de belangrijkste Europese autofabrikanten, leveranciers, onderzoekscentra en universiteiten stelt ons in staat om aan te tonen dat de multi-brand platooning-functionaliteit in echte omstandigheden kan werken.

"Het volledige potentieel van platooning kan alleen worden bereikt wanneer de menselijke chauffeur in de volgwagens niet langer nodig is (of wanneer hun diensturen kunnen worden verlengd) en de technologie  verder wordt ontwikkeld om kortere afstanden tussen vrachtwagens mogelijk te maken. Dit zal resulteren in een betere aerodynamica, een lager brandstofverbruik en een verbeterde transportcapaciteit (hogere voertuigdichtheid op de truckbaan). Dit is wat de Platooning as Autonomous Function (PAF) beoogt te bereiken. Ten slotte, zelfs als de platooning-functionaliteit  niet per se een toekomst zal hebben, zullen de studies die zijn uitgevoerd en de technologieën die tijdens het project zijn ontwikkeld, nuttig zijn bij het bevorderen van de ontwikkeling van verbonden en autonomous driving in Europa in de komende jaren. "

IVECO zet verdere stap naar connected en autonoom rijden met succesvolle afronding ENSEMBLE-project